Ořechy a jejich benefity

10.06.2019

Dnes si posvítíme na ořechy. Často mi klienti říkají, že se jim snaží vyhýbat, protože jsou tučné. Ano, ořechy obsahují tuk. Je důležité si ale uvědomit, že tento tuk je tělu velmi prospěšný. Pokud si dopřejete hrst ořechů nebo trochu kvalitního ořechového másla, nemůžete udělat špatně. Tedy pokud nejsou pražené, solené nebo obalené v cukru či nekvalitní čokoládě. Ořechy mají spoustu benefitů, které mohou podpořit vaše zdraví a určitě je vhodné tyto výhody znát.

MANDLE

Mandle jsou ořechy bohaté na mnoho vitamínů. Pomáhají ke zdravému stárnutí, působí proti nemocem s ním spojeným (např. Alzheimerova choroba) a pozitivně ovlivňují stav pleti. Dále v mandlích najdeme hořčík, který pomáhá proti svalovým křečím a vysokému krevnímu tlaku. Je také vhodný pro podpoření činnosti srdce. Vápník obsažený v mandlích podporuje správný vývoj kostí. Mandle jsou i zdrojem vlákniny, pomáhají tedy podpořit funkci trávicí soustavy. Také obsahují antioxidanty, které působí proti vzniku zánětů v těle.

ARAŠÍDY

Arašídy se všeobecně považují za ořech, ve skutečnosti je to ale plod podzemnice olejné, což je luštěnina. Obsahují velké množství vlákniny, jsou tudíž velmi prospěšné pro správnou funkci trávicí soustavy. Pomáhají při prevenci srdečních chorob a rakoviny. Podporují stabilizovat hladinu krevního cukru a jsou vhodné pro podporu hubnutí. Tyto ořechy také zvyšují imunitu. Blahodárně působí i na kvalitu pleti.

KEŠU OŘECHY

Je vědecky doloženo, že konzumace kešu ořechů díky obsahu minerálů a mastných kyselin podporuje hubnutí. Také pomáhají při snižování "zlého" LDL cholesterolu. Kešu obsahují i velké množství železa, bohužel je ale jeho vstřebatelnost podstatně horší, než z masa. Lze ji ale pěkně podpořit vitaminem C, je tedy ideální dát si kešu do kaše, kde je i nakrájené nějaké ovoce. Díky antioxidantům se snižuje riziko vzniku rakoviny jater a tlustého střeva. Stejně jako u mandlí, i u kešu ořechů najdeme zastoupení vápníku, hořčíku a draslíku, takže pomáhají pro podporu kostní hmoty, proti vzniku svalových křečí, snížení krevního tlaku apod. Také chrání proti řídnutí kostí a náchylnosti ke zlomeninám.

VLAŠSKÉ OŘECHY

Vlašské ořechy jsou nejefektivnější suplementace omega-3 mastných kyselin ořechy v případě, že nekonzumujete 2x týdně ryby. Díky tomu pozitivně působí na krevní tlak a působí proti vzniku kardiovaskulárních chorob, snižují hodnoty cholesterolu. Díky pozitivnímu působení na celkový krevní obraz také snižují riziko infarktu a mozkové mrtvice. Stejně jako u předchozích, i zde je hořčík, pak navíc i zinek a měď, které působí jako antioxidanty. Dále tyto ořechy působí pozitivně na psychiku - podporují pozitivní náladu a sexuální apetit. Pomáhají ke zvýšení kvality vlasů, nehtů a pleti. Bylo také dokázáno, že mají pozitivní vliv na lidský zrak.

PISTÁCIE

Pistácie podporují snížení krevního tlaku a hladiny cukru v krvi po jídle. Obsahují vlákninu, takže podporují dobré trávení. Dále pomáhají snižovat celkový i "špatný" LDL cholesterol. Podporují taky rychlejší spalování tukových zásob, takže při redukci váhy jsou velmi vhodné.

LÍSKOVÉ OŘÍŠKY

Lískové ořechy podporují srdeční činnost. Působí proti vzniku karcinogenů, jako antioxidanty a proti vzniku nebo rozvoji diabetu. Obsahují hodně vlákniny - podporují tedy správné trávení. Snižují "špatný" LDL cholesterol. Lískové ořechy obsahují vápník, působí tedy pozitivně na kosti a zuby. Jsou prevencí proti vzniku rakoviny prostaty a zvyšují odolnost vůči stresu, což se v dnešní uspěchané době hodí každému.

PEKANOVÉ OŘECHY

Pekanové ořechy podporují snížení "špatného" LDL a zvýšení "hodného" HDL cholesterolu. Obsahují hodně vlákniny, takže podporují správnou funkci trávicího traktu a pomáhají jako prevence proti rakovině tlustého střeva a proti vzniku hemoroidů. Jsou prospěšné i v prevenci proti mrtvici a pomáhají k lepšímu prokrvení srdce. Díky vysokému obsahu hořčíku jsou také prospěšné při snižování krevního tlaku a rizika mrtvice. Hořčík dále působí proti vzniku zánětů, kardiovaskulárním nemocem a Alzheimerově chorobě.

PINIOVÉ OŘÍŠKY

Velká výhoda piniových ořechů je, že potlačují chuť k jídlu, jsou tedy velmi vhodné pro lidi, kteří mají tendenci přejídat se. Stejně jako pekany, i piniové ořechy jsou bohaté na hořčík. Podporují zdravou srdeční funkci. Díky velkému množství antioxidantů, které piniové ořechy obsahují, pomáhají chránit před volnými radikály. Jsou také prospěšné pro zrak, působí proti očním nemocem.

PARA OŘECHY (BRAZILSKÉ OŘECHY)

Para ořechy výborně působí na dobrou funkci štítné žlázy. Je to antioxidant. Podporuje imunitu a působí jako prevence proti rakovině (zejména prostaty), infarktu a mrtvici - a to už při konzumaci dvou ořechů denně. Dále působí protizánětlivě. Pomáhají zvládat stres a podrážděnost. 


Jak můžete vidět, ořechy nejsou jen tukem nasáklé lákadlo pro lidi s nedostatkem vůle, ale i velmi komplexní a účinný pomocník pro vaše zdraví. Pokud máte chuť na nějaký konkrétní ořech, určitě se tomu nebraňte - tělo je velmi chytré a přesně ví, proč danou potravinu chce. Pravděpodobně v ní je něco, o co si váš organismus říká, protože mu to chybí.