Čím nakrmit mozek?

25.01.2019

Je jasné, že hlavním palivem pro mozek by měla být kvalitní strava obecně. Se správným nastavením vyvážené stravy vám mohu pomoci já jako váš výživový poradce. V tomto článku si ale probereme konkrétní suroviny, které podpoří mozkovou činnost výrazněji.

Banány 

Banány jsou skvělým zdrojem energie, proto jsou velmi vhodnou potravinou před pohybovou aktivitou. To asi každý ví. Co už ale není tak známý fakt, je to, že zároveň obsahují vitamíny B1, B2, B6 a C. To je skvělé hlavně pro vaši imunitu. Dále v nich najdeme cenné minerální látky, jako je draslík a fosfor, které jsou důležité právě pro správnou činnost mozku. Díky dobré stravitelnosti také prospívají žaludku a střevům. 

Čočka 

Čočka je naprosto skvělá a mnohdy nedoceněná potravina. Obsahuje mnoho vitaminů, minerálů a aminokyselin. Právě díky aminokyselině zvané GABA (kyselina gama-aminomáselná) je velmi vhodná jako prevence proti stárnutí mozku a degeneraci mozkových buněk. 

Ořechy 

Největší vliv na mozkovou činnost mají z ořechů ty vlašské, protože mají největší obsah omega-3 mastných kyselin, kvůli kterým je tolik vhodné konzumovat ryby. Pravidelná konzumace ořechů je také prevencí proti vzniku roztroušené sklerózy, mozkové mrtvice i cukrovky. Každodenní konzumace mandlí, vlašských, pekanových nebo pistáciových ořechů může také prodloužit život. Podrobnější rozepsání benefitů ořechů najdete zde.

Ostružiny, hroznové víno, granátové jablko 

Tyto potraviny obsahují polyfenoly, což jsou antioxidanty (působí proti volným radikálům), které prospívají dobré komunikaci mezi neurony. Působí jako prevence proti kardiovaskulárním a rakovinným onemocněním a proti vzniku zánětů. Dále pomáhají tlumit proces stárnutí, Parkinsonovu a Alzheimerovu chorobu. Také pomáhají v boji proti ucpávání cév. 

Ryby 

Asi vám není cizí informace, že ryby obsahují omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Tyto látky jsou velmi důležité pro ochranu mozkových buněk, podporují činnost mozku a kardiovaskulárního systému, pomáhají proti ucpávání cév. Jsou také bohaté na vitaminy skupiny B, které jsou významné pro správnou funkci nervového systému, svalů a očí. 

Sója 

Sója je nejzdravější, pokud je fermentovaná, to znamená ve formě tempehu. Řadí se mezi luštěniny. Je bohatá na proteiny, takže je velmi prospěšná i z nutričního pohledu obecně. Co se týče minerálů, obsahuje vápník, draslík, hořčík a železo, které je právě prospěšné pro dobrou paměť. Vitaminy skupiny B se starají o správnou činnost nervové soustavy, takže je velmi vhodná pro jedince, kteří trpí depresemi nebo neurózami. 

Špenát 

Špenát je bohatý na vitaminy E a K a karotenoidy. Z minerálních látek v něm nalezneme jód, mangan a železo. Obsahuje také foláty, což jsou sloučeniny kyseliny listové, které jsou velmi důležité v boji s demencí. Působí také pozitivně na paměť a mozkovou činnost, proti kardiovaskulárním onemocněním. Dále také pomáhá zpomalit stárnutí. 

Zelený čaj 

Zelený čaj je bohatý na antioxidanty. Působí tedy proti volným radikálům a chrání mozkové buňky. Zelený čaj také obsahuje mnoho vitaminů a minerálních látek, které podporují fyzickou i psychickou odolnost. Mnozí odborníci se také shodují na tom, že zelený čaj pomáhá jako prevence proti rakovině.