Co se mi snaží naznačit moje nepřekonatelné chutě?

11.12.2018

Možná jste slyšeli příběh o muži, který ztroskotal. Dlouhou dobu se plavil na moři a najednou se mu povedlo ulovit rybu. Nevrhl se ale na maso, jak by si mohli mnozí myslet. Jako první spořádal oči. Dostal na ně obrovskou chuť a v tu chvíli věděl, že je potřebuje mnohem více, než bílkoviny z masa. Neskutečně si na nich pochutnal a teprve potom snědl zbytek ryby. Víte proč? Oči totiž obsahují nejvíce tekutiny a muž byl silně dehydratovaný. Aniž by o tom věděl, tělo si samo řeklo, co potřebuje nejvíce.

Stejně to je i s námi. Pokud tělo nedostane to, co potřebuje, vždycky si o to samo řekne. Proto lidé, kteří začnou dodržovat zásady správného stravování a rozmanitost stravy, přestávají mít chutě. Tělo má vše, co je ke správnému fungování nezbytné. Přemýšleli jste někdy nad tím, že by chutě mohly mít nějaký hlubší význam? Pokud ne nebo ještě nevíte, co přesně vaše konkrétní chuť znamená, vítejte.

Chutě obecně

Chuť na sladké
Pokud vás neustále "honí mlsná" a nic vás nemůže uspokojit, pak je možné, že to souvisí s tím, že jste momentálně ve stresu, jste unavení či špatně vyspaní. Většinou jde také o vyčerpaní organismu, přepracování, touhu po úniku z reality, pocit hladu atd. Tím, že sníme sladké, okamžitě také zvýšíme hladinu krevního cukru. Tak si naše tělo pomáhá srovnat to, co potřebujete, byť jen na krátkou dobu. Nutno však také podotknout, že chuť na sladké je pro lidský organismus návyková. Jakmile tento problém neřešíme a sladkost tělu pravidelně dodáváme, podvolujeme se podvědomě také riziku obezity.

Chuť na slané
Tím dává tělo jasně najevo, že mu chybí tekutiny, jejichž množství v těle reguluje právě sůl. Ve chvíli, kdy se začne projevovat byť jen mírná dehydratace, začneme přemýšlet o tom, zda si vezmeme brambůrky nebo zdravější chleba s máslem, rajčetem a solí. Nutně to totiž potřebujeme. Sůl, kterou sníme, pak pomůže udržet vodu v těle, čímž si organismus zajistí zásoby na příští období. Je lepší vypít sklenici vody, než sníst něco nezdravého. Je také třeba vědět, že kafe, černý čaj a alkohol dehydratují organismus, je tedy potřeba při jejich konzumaci zároveň pít vodu.

Chuť na hořké - tělo potřebuje detoxikovat

Chuť na ostré koření - může značit nedostatečnou činnost jater a žlučníku (často u lidí, kteří mají nadprůměrnou konzumaci alkoholu)

Chuť na mastná a tučná jídla - nedostatek vápníku 

Zdroje vápníku: mléčné produkty, mandle, losos, sardinky, hořčice, brokolice, kapusta, luštěniny, sýr, sezam

Chuť na spálená jídla - nedostatek uhlíku
Zdroje uhlíku: čerstvé ovoce

Přejídání - nedostatek zinku
Zdroje zinku: mořské plody, dýňová a slunečnicová semínka, obilné klíčky

Nechutenství - nedostatek manganu, vitamínů B1 a B3
Zdroje manganu: kakaové máslo, mořské řasy, kardamom, zázvor, para ořechy, spirulina, acai, goji
Zdroje B1: naklíčená semena, ořechy, acai, chlorella, česnek, luštěniny
Zdroje B3: ořechy, naklíčená semena, avokádo, švestky

Chutě konkrétně

Chuť na čokoládu a kyselé pokrmy - nedostatek hořčíku
Zdroje hořčíku: konopné semínko, chia semínko, mák, syrové kakaové boby a kakao či syrová čokoláda, cibule, kapusta, kadeřávek, červená řepa, špenát, štěrbák, okurka, paprika, rajčata, cuketa, chřest, hrášek, lněné semínko, lískové oříšky, mandle, sezamové semínko, slunečnicové semínko, avokádo, banány, citron, jablka, mango, hroznové vino, med

Chuť na jablko nebo zmrzlinu - nedostatek železa
Zdroje železa: červené maso, špenát, fíky, meruňka, brokolice, luštěniny, celozrnný chleba

Chuť na mléko - nedostatek vápníku
Zdroje vápníku: mandle, losos, sardinky, hořčice, brokolice, kapusta, luštěniny, sýr, sezam

Chuť na výrobky z bílé mouky - nedostatek chromu a uhlíku
Zdroje chromu: konopné semínko, obilné klíčky, brokolice, špenát, mrkev, brokolice, švestky, para ořechy, lískové oříšky a další, datle, hrušky, granátové jablko, rajčata, houby, vaječný žloutek,...
Zdroje uhlíku: čerstvé ovoce

Chuť na sýry - nedostatek omega-3 mastných kyselin
Zdroje omega-3 mastných kyselin: chia semínko, vlašské ořechy, lněný olej, konopné semínko, konopný olej, avokádo, lněné semínko, lněný olej, kokosový tuk, panenský olivový olej, kapusta,

Chuť na sodu, slané tyčinky, preclíky a jiné slané pochutiny - nedostatek vápníku
Zdroje vápníku: mléčné výrobky, mandle, losos, sardinky, hořčice, brokolice, kapusta, luštěniny, sýr, sezam

Chuť na čaj a kávu - nedostatek síry, fosforu
Zdroj síry: žloutky, cibule, česnek, kapusta, růžičková kapusta, kadeřávek, ředkvička, pažitka, kedluben, brusinky, česnek, luštěniny, křen, špenát, okurka, paprika, rajčata, cuketa, chřest, hrášek, lněné semínko, borůvky, citron, mango, med
Zdroj fosforu: kuřecí maso, telecí maso, drůbeží maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny, kapusta, kopřiva, chlorella, celozrnné obilniny, cibule, růžičková kapusta, kadeřávek, pažitka, kedluben, zelí, mangold, špenát, lískové oříšky, hlávkový salát, okurka, paprika, rajčata, cuketa, hrášek,chřest, lněné semínko, sezamové semínko, slunečnicové semínko, koriandr, avokádo, banány, citron, hrušky, jablka, mango, meruňky, med, mořské řasy

Chuť na maso - nedostatek vitamínu B12, železa
Zdroj B12: spirulina, řasy, celozrnné obiloviny
Zdroje železa: červené maso, špenát, fíky, meruňka, brokolice, luštěniny, celozrnný chleba

Jak sami vidíte, někdy může být docela obtížné nakombinovat jednotlivé potraviny tak, aby tělo dostalo vše, co potřebuje, v množství, které je pro něj optimální. S plnohodnotnou a rozmanitou stravou vám mohu pomoci i já jakožto váš výživový poradce.